A Real wedding story: Maarten & Tadej

Een liefdesverhaal van respect en doorzettingsvermogen": ‘Traditioneel’ sprookjesuwelijk in Slovenië

Fotografie: Anže Šestovič

Een sprookjeshuwelijk, op het platteland van Slovenië. Op de familieboerderij, waar pop-art artist Tadej opgroeide en zelfs als student in de grote stad Ljubljana nog ieder weekend thuis kwam om mee te werken. Hij koos er uiteindelijk voor om Slovenië in te ruilen voor Nederland, waar hij Maarten ontmoette. Ze floreerden als stel, en ook zakelijk: de kunst van Tadej vond, via Maarten, steeds vaker zijn weg naar de Big Brands van de wereld. En zeven jaar na hun eerste ontmoeting kwam Tadej ‘terug naar huis’ om op het land van zijn vader, om daar, juist daar, te trouwen met zijn Maarten, zijn Nederlandse geliefde. De zon straalde, familie, kennissen en vrienden uit Nederland genoten van de warme ontvangst, van de traditionele rituelen - maar dan net iets anders- en van de pracht van het landschap. Een prinselijk huwelijk met twee prinsen in de hoofdrol, maar voor dat zover was, moest er eerst een hoop gebeuren. Want het laat zich raden: op het conservatieve Sloveense platteland is een same-sex marriage niet bepaald aan de orde van de dag. Dat het schitterend werd, onvergetelijk en prachtig, en dat voor alle betrokkenen, dat verdient in Bridal Magazine Amsterdam een ereplaats.

Zes jaar eerder. Maarten en Tadej wachten in het Sloveense vakantiehuis van de familie op de aankomst van de vader van Tadej. Niemand kijkt naar de zee, iedereen kijkt omhoog, tegen de heuvel op. Er nadert een auto. De vader stapt uit. Hij wijst naar Maarten. “You!”. Maarten is gespannen, uiteraard, maar blijft kalm. Tadej ziet hoe andere gasten de eerste reactie van zijn vader filmen. Het is allemaal een beetje veel, maar het laat zich nu eenmaal niet exact zo organiseren als je zou willen. “You!, Take that crate out of the car...” Maarten tilt een krat met 25 kilo brandhout uit de auto, alsof het een veertje is, en zet het neer waar de vader vraagt. Ja, geslaagd voor zijn “mannelijkheid test”.

Maarten moet volgens traditie door het volbrengen van verschillende opdrachten laten zien dat hij in staat is te zorgen voor zijn aanstaande Tadej. De dames uit het dorp beoordelen zijn inzet en uitvoering kritisch vanaf de John Deere tractor.

Er staan meerdere opdrachten op Maarten te wachten. Hij moet zich letterlijk in het zweet werken

Het paar mag weer herenigen na een geslaagde onderhandeling met de dames uit het dorp en het volbrengen van alle opdrachten

“We hadden een strategie, al vanaf het begin”, vertelt Maarten Bridal. “All is well that ends well”, en zo is het ook gegaan, maar dat vereiste geduld, liefde en wijsheid. “Tadej en ik wilden het respect van zijn vader, natuurlijk, dus moesten wij hem ook respecteren, zoals hij het zag.”

Tadej neemt het woord. “Mijn moeder, zus, broer, neven en nichten, de hele rest van de familie was al heel snel ‘om’. Ze zagen dat het goed was, dat wij onszelf waren en vooral heel gelukkig samen. Mijn vader was de laatste die het er duidelijk moeilijk mee had. Dat zagen wij, voelden wij, en we konden het ook begrijpen. Wat niet wil zeggen dat we ons er bij neerlegden.” En die liefdevolle volhardendheid loonde. Zeven jaar later na hun eerste ontmoeting het huwelijk, op het land van vader. En de hug voor zijn zoon Tadej, iedereen zag het, en mocht het ook zien. De hele streek wist er van. Ook van de speelse variatie op het traditionale ‘šranga’-ritueel, die de twee mannen hadden bedacht. Je moet wel. Want wie is de bruidegom, die dan ontvoerd moet worden? De ontvoerde partner werd Tadej, de ‘dames’ namen hem mee, op de tractor.

De vader van Tadej omhelst hem en brengt een toost uit terwijl hij Maarten recht in de ogen kijkt. Een groots moment

Aan Maarten de taak hem na onderhandelingen ‘vrij te kopen’, en dat gebeurde in dit geval met Nederlandse kazen. Van ‘ons’ platteland, zeg maar. Een klein, maar betekenisvol bewijs van respect. Voor de boerentraditie, waar Tadej en zijn familie al 400 jaar in het dorp deel van uitmaken. Traditioneel dansen deed het nieuwe paar ook op dag twee van de huwelijksviering. Maar dan anders. Een rooktapijt bedekte de vloer van de feesttent. Licht. Coole soundtrack. Alles anders, behalve de zakdoek achter de broekband. Die moet ‘de ander’ tijdens de dans pakken. Arm in arm een rondje draaien. En perfect in evenwicht dan dat ene been omhoog, ondanks de diverse shotjes slivovitsj - gestookt door vader zelf. En het zou die avond ook niet op gaan komen, de perenboomgaard is goed voor 800 liter per jaar.

“I wanted to show my culture, my life, my true self to Slovenia’, vertelt Tadej aan Bridal. Daarom dus ook niet een huwelijk in Amsterdam, dat had gekund, zou je zeggen. Nee, maar dat kon niet. Toch brachten de heren een klein stukje Amsterdam naar Slovenië, door een traditioneel koor aldaar aan de Amsterdamse grachten te laten zingen.

Tadej zegt het niet met zoveel woorden, maar er was, totdat het huwelijk werd gesloten, nog altijd één zeer belangrijk iemand in zijn leven die niet een onvoorwaardelijk ‘ja’ leek te zeggen. ‘De hug die de vader van Tadej hem gaf, tijdens de speech van Maarten, dat was werkelijk een groots moment’, zegt Maarten. We zijn er met zijn drieën allemaal even stil van. Liefde overwint uiteindelijk alles. Tadej voegt toe: “And my dad was so happy with all the beautiful ladies we brought from Amsterdam”.

We lachen.

Dan laat Maarten de foto’s op zijn telefoon zien, in onstuitbaar enthousiasme. Want het sprookje van hun huwelijk in Slovenië is écht. En het wordt nog mooier als je ook weet dat het allerminst voor zich sprak dat het er zou komen. Maarten en Tadej, Bridal wordt licht jaloers van alle warmte, pracht en perfectie, maar vooral ook: respect, mannen, en dank voor het delen van zoveel echte en oprechte schoonheid. Zeg nou zelf, de foto’s spreken toch voor zich. Ontroerend en inspirerend.

De huwelijksvoltrekking door Danny Veerman, met op de achtergrond de Sloveense, Nederlandse en Amsterdamse vlag

Traditioneel dansen, maar dan net even anders.

De achtergrond is speciaal ontworpen voor het huwelijk door pop-art kunstenaar Tadej

Justus van Oel

Justus van Oel is schrijver en dichter. Eigenlijk is Justus een alleskunner, maar dat mag je vooral niet zeggen. Voor Bridal Amsterdam schrijft hij af en toe op zijn unieke en inspirerende wijze mooie teksten. Zoals hij zelf zegt wenst hij zolang als hij leeft dingen te maken die mooi zijn, slim of aangenaam nutteloos.

https://www.justusvanoel.nl